2000 EX-GIRLFRIENDS

2012-in progress. 2 Video projections on printed plexiglass. 1 element; Variable dimensions. 

I downloaded 2,000 amateur self-shots of girls from dozens of websites. Using Photoshop, I isolated each girl from the background and then superimposed all of the photos, one on top of another. Through this superimposition, the visual elements in common in each photo (such as gestures and positions) are highlighted, becoming darker shapes — the core of these photographic auto-representations. Each photo shows a girl in front of a mirror, with a cell phone or small camera in her hand. These photos, put online from all over the world, are reduced to a repetitive series of poses, gestures and expressions. It’s impossible to know who the intended recipients of these photos were. I printed the first superimposition, with 1000 frontal self-portraits, on a plexiglass panel, and the other superimposition, with 1000 self-portraits from behind, on the other side of the panel. Projected on top of each side of the printed panel is a high-speed, loop video of the original self-shots on a white background. Video and photo, front and rear, became one single virtual image in constant metamorphosis. These images lie on the border of photography: whether artistic, amateur or pornographic, collected online by anonymous users, traded, copied, and shared.


Ho scaricato 2000 autoscatti amatoriali di ragazze da decine di siti Web. Ho isolato ciascuna ragazza dallo sfondo e ho poi sovrapposto le foto usando i layers di Photoshop. Attraverso questa sovrapposizione gli elementi visivi comuni ad ogni foto, (gesti e pose), sono stati evidenziati divenendo macchie più scure: il nucleo di queste auto rappresentazioni fotografiche. Ciascuna foto mostra una ragazza davanti ad uno specchio con un cellulare o una piccola fotocamera in mano. Queste foto viaggiano ai confini della fotografia, sia essa artistica, amatoriale o pornografica. Vengono accumulate online da utenti anonimi in collezioni in costante aggiornamento. Vengono scambiate, copiate e condivise. Fotografie provenienti da ogni parte del mondo si appiattiscono in una ristrettissima serie di “pose” ed “espressioni”. Non possiamo sapere chi fossero i destinatari delle foto. Ho stampato la prima superimposizione, con 1000 autoritratti frontali su un pannello di plexiglass e poi ho stampato sul retro del plexiglass i 1000 autoritratti da dietro. Su ogni lato viene poi proiettata in loop, ad altissima velocità, la sequenza di autoritratti originali su fondo bianco. In tal modo foto e video, fronte e retro, si fondono in un’unica singola immagine in costante metamorfosi. 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


+INFO

Preview of the work exhibited at \ Anteprima dell’opera esposta a: Zine Semaine 2 – copyleft/copytheft, (2013), curated by \ a cura di: RATS 9 collective, Édifice Belgo, Montréal, Québec, Canada