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THE OTHER SHAPE OF THINGS

ENG-ITA


THE OTHER SHAPE OF THINGS | 1. Failed Objects2. Datamorphosis3. AAS47692


THE OTHER SHAPE OF THINGS (L’altra forma delle cose) è il titolo di un ciclo di lavori che esplorano la messa in forma delle informazioni attraverso tecniche e tecnologie eterogenee, tra cui stampa e scansione 3D, tessitura, genotipizzazione e manipolazione dati. Questa ricerca, ad oggi, ha condotto a tre distinti progetti e ad una serie di manufatti tutti in edizione unica.


Il primo progetto, THE OTHER SHAPE OF THINGS- 1. Failed Objects (2017-ongoing), parte da una collezione di centinaia di stampe 3D difettose che ho collezionato da tutto il mondo prima che venissero distrutte dai laboratori e le aziende che le avevano prodotte. Il progetto sottopone ciascun oggetto a un processo di produzione seriale incentrato sulla rimediazione dell’errore, e si focalizza sulla sua capacità di rivelare nuove possibilità formali.


Il secondo progetto, THE OTHER SHAPE OF THINGS – 2. Datamorphosis (2019-ongoing), è composto da 181 oggetti suddivisi in 15 serie scultoree ispirate ai 15 libri che compongono il poema epico Le Metamorfosi di Ovidio. Forzando un computer ad interpretare dei versi in latino come se fossero codici sorgente e coordinate spaziali, l’opera punta alla produzione di imprevedibili forme scultoree.


Il terzo progetto, THE OTHER SHAPE OF THINGS – 3. AAS47692 (2022), è composto da sei opere prodotte a partire dal DNA di un abete rosso. La serie investiga il rapporto che intercorre tra genetica, digitalizzazione e materialità, attraverso l’uso sperimentale di materiali naturali, tessitura, analisi dati ed elaborazione digitale.


EXHIBITIONS

  • (2022Fondazione ZegnaL’altra forma delle cose (AAS47692 / Picea Abies), curated by Ilaria Bonacossa, Casa Zegna, Trivero, Italy
  • (2021) (Upcoming Exhibition) Hermitage Museum. Cyfest 13: Cosmos and Chaos, curated by Elena Gubanova, Saint Petersburg, Russia
  • (2019) (Solo ExhibitionArt Rotterdam. 2019. New Art, GALLLERIAPIÙ, Rotterdam, Netherlands
  • (2018) (Double Solo ExhibitionArtissima 2018New Entries: GALLLERIAPIÙ, Turin, Italy
  • (2017) (Solo Exhibition) RE-CAPTURE: Room(s) for ImperfectionGALLLERIAPIÙ (part of THE WRONG – New Digital Art Biennale), curated by Federica Patti, Bologna, Italy

[EXHIBITION REVIEW]

Juliet
“The Breathing of a Code / Il respiro di un codice”
by Piermario De Angelis, June 2022  (eng – ita)

[SOURCE (eng) | SOURCE (ita) | PDF (eng) | PDF (ita) | PROJECT]

[EXHIBITION REVIEW]

Exibart
“L’altra forma delle cose’: Emilio Vavarella alla Fondazione Zegna, Valdilana”
June 2022  (ita)

[SOURCE | PDF]

[EXHIBITION REVIEW]

La Stampa
“L’altra forma delle cose: nell’arte di Emilio Vavarella le due anime della famiglia Zegna”

by Simona Romagnoli, June 2022. (ita)

[SOURCE| PROJECT]

[EXHIBITION REVIEW]

Artslife
“Memoria vegetale come materiale pulsante: una grande mostra di Emilio Vavarella”
By Flavinia Severini, 20 May 2022 (ita)

[SOURCE| PROJECT]

[CRITICAL TEXT]

Artslife – Fotoromanzo
“Emilio Vavarella: arte, errori e tecnologia. Una costante messa in discussione”
by Andrea Tinterri, May 2020 (ita)

[SOURCE | ARCHIVED | PDF]

[INTERVIEW]

ATP Diary
“Nuove ipotesi di realtà. Intervista con Emilio Vavarella (New hypotheses of reality: interview with Emilio Vavarella)”
Interview by Elena Bordignon, January 2020. (ita-eng)

[SOURCE | ARCHIVED | PDF]

[INTERVIEW]

Objects.
“Glitch, quando l’errore diventa arte. Intervista a Emilio Vavarella”
Interview by Maria Chiara Wang, 2018. (ita)
[PDF | SOURCE | ARCHIVED]

[CURATORIAL TEXT]

Curatorial text.
“RE-CAPTURE: Room(s) for Imperfection”
by Federica Patti, 2017 (ita-eng).

[WRITTEN CONTRIBUTION]

Low Form. Imaginaries and Visions in the Age of Artificial Intelligence
Vavarella, Emilio. “What is it like for a computer bot to be a computer bot?” and “Visual Essay”
Catalogue of exhibition at MAXXI – Museo nazionale delle arti del XXI secolo, CURA Editions, 2018 (ita-eng).

[PDF PROJECT]

[EXHIBITION REVIEW]

Wall Street International Magazine. 
“Re-Capture. Room (s) for Imperfection. Solo show di Emilio Vavarella”
2017 (ita).

[SOURCE | ARCHIVED]

[SOLO EXHIBITION REVIEW]

Artribune
“Errori e tecnologia: Emilio Vavarella a Bologna”
2017. (ita)

[SOURCE]

[INTERVIEW]

ATP DIARY
“Intervista con Emilio Vavarella”
By Irene Angenica, 2017 (ita)

[SOURCE | ARCHIVED]

[SOLO EXHIBITION REVIEW]

Exibart
“Emilio Vavarella, Re-Capture- Room(s) For Imperfection”
2017 (ita).

[PDF]

[CURATORIAL TEXT]

Curatorial text.
“RE-CAPTURE: Room(s) for Imperfection”
by Federica Patti, 2017 (ita-eng).

[SOLO EXHIBITION REVIEW]

Juliet Art Magazine
“Emilio Vavarella: RE-CAPTURE: Room(s) for Imperfection”
2017 (ita-eng).

[SOURCE (ITA) | SOURCE (ENG) | ARCHIVED]

[MA THESIS]

“The influence of digital and robotic techniques on sculpture.” (Tentative title)
MA Thesis by Bram Rinkel, advisor: Ria de Boodt).
Royal Academy of Fine Arts, Antwerp, Belgium, 2018 (eng)

[INTERVIEW]

Digicult.
“Thought is my Main Medium. Interview with Emilio Vavarella | Il pensiero è il mio medium principale. Intervista con Emilio Vavarella”
by Giada Totaro, July 2020. (ita-eng)

[SOURCE (ita) | SOURCE (eng) | ARCHIVED]

[INTERVIEW / BOOK]

Metafotografia, Vol.2. Le mutazioni delle immagini
“Intervista 25: Emilio Vavarella”
Edited by Mauro Zanchi and Sara Benaglia (eds.) Skinnerbox, Jesi (Italy), 2020, pp. 112-117. (ita-eng).

[BOOK | PDF (ITA – no images) | ARCHIVED (ENG – no images)]

[BOOK]

Arte e tecnologia del terzo millennio. Scenari e protagonisti [Art and Technology in the Third Millennium: Landscapes and Protagonists]
Catricalà, Valentino and Cesare Biasini Selvaggi, I Quaderni della Collezione Farnesina, Vol. II, Milan: Mondadori Electa, 2020. (ita-eng)

[PDF ]

[MY CONTRIBUTION]

Sculpture Network
“Sculpting Beyond Sculpture”
July 2021. (eng)

[SOURCE | ARCHIVED | PROJECT (1) | PROJECT (2) | PROJECT (3) | PROJECT (4)]


+ CREDITS:

  • THE OTHER SHAPES OF THINGS N.1: Developed with the support of a Critical Media Practice Mellon Grant from the Film Study Center at Harvard University and additional support from GALLLERIAPIÙ.
    • 3D-scanning support was offered by Rachel Stefania Vroman, Noam Saragosti, Christopher Hansen, James David Moffet III, Sejung Song, and Anthony Natale at the Harvard GSD Fabrication Lab.
    • Special thanks to the following individuals and 3D-Printing Labs: 3D Transformations, 3DME, Alex Myers, Amor Danato, Andrew DeGonge, Andy Perkins, Armature Nine, Ben’s Hub, Blown454, Brian Minie, Brian’s Hub, Burak Bingollu (Mappleseed), Chris Digiacomo (Digi-Akimo), Corey Dollar, Dennis Harroun (Mana Digital), Devin Brown, Edison DDDesign, Emmanuel Giloz, Empirical Innovation, Fred Kahl Freidini, FROST, Jacob Blumberg, Jeremie François, JMO Technology, Joe Rizo, Joe Szilvagyi, Jon Cobnut, Josh Bernstein’s Hub, Juan Navarro, LePhilip, Makei, MakeLab NYC, Matt’s Hub, Matteo Forgione (Forgione Engineering, Inc.), Michael Weibel, MONO’s Hub, Newton Library (Masachussets), Openly, Paul Pape Designs, Peter Tolmie, PLV Concept’s Hub, PLV Hub, Ryan Clark, Sam Froud, Scott Janousek, Shannon Klappstein, Solution Nexus Hub, Stephen Somers, Todd Schlemers, Uni-t, Viriya, Voodoo Manufacturing, Voxel8, Z3D and Zack Dowell.
    • Exhibition shots by Stefano Maniero.
  • THE OTHER SHAPE OF THINGS N.2: Developed with the support of a Critical Media Practice Mellon Grant from the Film Study Center at Harvard University and additional support from GALLLERIAPIÙ.
  • THE OTHER SHAPE OF THINGS N.3: Commissioned by Fondazione Zegna. Special thanks to Anna Zegna, Ilaria Bonacossa, GALLLERIAPIÙ, the Harvard AFVS390 studio, the staff and community of Fondazione Zegna and of Oasi Zegna.
    • The works in the series have been been produced in collaboration with: Lanificio Ermenegildo Zegna; mending for good; BONOTTO and San Patrignano.
    • Exhibition shots by Damiano Andreotti.